Saturday, May 9, 2009

renungkan apa yg ditenung

setiap kali aku mula nak menulis, pastinya aku akan termenung sejenak,berhenti berfikir dan hanya merenung..erm..tak tau nak tulis apa..sbb jauh d benak akal fikiran aku hanyalah kosong..tp itu bkn penghalang untk aku tdk memenuhkan ruang2 putih ini.. so,watever..
kalau nak di ingat2kan, sepanjang 4 tahun aku hidup dalamberibu jenis kenangan.berbagai kerenah.berbagai ragam, berbagai manusia dalam pelbagai cara yg berbeza pernah aku jumpa.setiap dr mereka yg singgah dalam hidup aku tidak sah jika tdk meninggalkan kesan tak kira suka atau duka pd aku.tak kira sama ada aku mahu kesan2 itu melekat terpahat dalam hidup aku atu tdk kerana mereka hanya dtg,tanpa izin atau bertanya dan terus menghilang begitu saja..aku di sini yg makin hari makin lemah dan dibebani kesan2 mereka itutak mampu untk terus memikul nya.. separu dr kesan2 itu mempengaruhi mida dan hati ini..
arghhh!!!!!!
aku cuba mengikis kesan2 hitam pekat itu namun sia2.!!!!
aku cuba untk buang semua sejarah bodoh yg hari2 berputar di dalam kotak akalfikiran ku ini tp cuma memenatkan aku..!!!!
sukar nak djelaskan.
makin hari makin terbelit..makin d fikir makin aku terhiris..payah nak dirungkai kan,dimana letaknya kesalahan, apa yg sebenarnya dikatakan kepercayaan dan kebenaran?bila diri rasa bodoh dan terhina,apa punca nya?dimana silapnya?mungkin kerana aku masih lg mentah..masih lg perlu menggali,selagi masih ada saki baki kehidupan kurang bermakna ini... meskipun ku tahu,takkan bisa hati seorang manusia normal menolak syakwasangka dan prasangka angkara duniawi keji..lebih baik diam...bisukan saja mulut,bukan kerana lidah kelu untk bersuara tp krn jiwa halus ini sudah lemas dan penat mencuci kesan2 sejarah yg kejam itu..

termenung kembali....

2 comments:

  1. sejarah yg memanusiakan manusia.......
    manusia mmg mudah leka n terlupa.........
    terlupa x semestinye nyanyok mahupun suka......
    suka x semestinya indah........
    indah itu x semestinya akan memberikan snyuman kpd kita.......
    kita yg d lahirkan ini harus kuat n berani......
    berani mmbuat 1 perubahan....
    perubahan yg mampu mngubah dunia.......
    dunia ni hanye smntara........
    smntara kpd yg tau menilainye........
    mnilai dr jiwa shingga ke lubuk ati........
    ati x perlu di persalahkan lagi.....
    lagi2 kerna ianye x mengerti...........
    erti yg bkn dr jiwa sndri........

    tabahkan diri mu......
    bukan kslhn mahupun silap yg di cari......
    tetapi harus bgn dah magatur langkah yg akan memberikan 1 cahaya kpd diri mu itu nanti........
    ;o)

    ReplyDelete