Thursday, May 28, 2009

zaman makcik doLu doLu.....

"jengNgg....kan kuuuu beriii kan seeemuaaaa..agar kau gem...."

tak sempat habis bunyi ringtone hampeh aku yg menandakan ada incoming call cepat2 aku angkat..
Astaga,sabor je La..time aku sibuk mencari saki baki puntung rokok hasiL penghisapan mLm semaLam, tak aku expect Lansung nak bersoal jawab dgn taLipon. baru bangun tido kot, rokok La yg dituju duLu.. (asaL cari puntung..?? haih..susah jadi org susah ni bang...)

nak taknak angkat arr jugak meski pon aku tak dapat detect number saper kat skrin...



"huh.saper neh?" bersuara aku maLas sambiL mata meLiLau cari ashtray..

"heLLo?urmm..misya misya.." jawab si pemanggiL..

"ah..misya maner puLok..?"terfreeze jap aku..

"eheh..ermm hehe..bLeyh bekenaLan?"kata nya Lagi..

"Hak eLeyhhh..brengset Loh betoL La ko nie! baru pandai pakai tipon ke? apehaL nk kenaL2 ngan aku???!! nk cari kenaLan bukak myspace arr dungu!!!!" maki hamun aku daLam hati....

"ha?..."Lembut je puLak Lidah aku berkata kata..

"aku La misya.."jawab puLa si dia.Yg pasti aku mmg komferm cam benar suara itu..

"woiyy misya! bongek,aper mimpi caLL aku? haha wey ko kat ner? ape cer? ko mana dapat number aku dow? babi Lama kiLLers tak juper ko!wat pe skang? ko ngan P lg ker? biLa nak kawen? hehe..sepet ader caLL ko? weyh tak payah arr Layan sepet sombong dow! aku caLL dea tak dapat La......bLa,..bLa..bLa...."aku membebeL tanpa memberi ruang si pemanggiL untk menceLah..seraya dgn itu memori kad daLam kepaLa hotak aku bagai ditekan button reverse...

siap dgn effect bunyi aLa2 daLam drama tv 2 biLa yang part imbas kembaLi tu...



4 tahun yg Lepas..................................

Aku,Rusimariana dgn dua org Lagi yg bernama nuruL meesya syaizatuL syaiza dan nur nadia a.k.a sepet.... kami merupakan rakan seangkatan paLing ideaL pabiLa bersama2 menjahanamkan situasi aman damai sekoLah kami..smk temin,jerantut pahang.

Tahun 2005 waktu tu aku dan mereka merupakan peLajar form 5.. tahun itu tahun peperiksaan penting bagi kami,iaitu SPM! tapi kami peduLi hape? sbb kami da awaL2 mmg target nak sama2 bikin bisnes terbaek punyer pas habis sekoLah.. adaLah bisnes kecik2,jadi syer partner, Labur duit nnt untung juta2 pun bersama2 sekeLip mata kaya.. wah angan2 kami.. jadi nya,sijiL SPM toLak tepi arr beb...
tiap2 pagi aku masuk keLas first thing yg aku buat, pegi check beg minah2 ni dah ada daLam meja ker beLom..dah konferm ada,scara pantas aku Letak beg aku straight ke tandas.. sah,mmg minah2 yg dicari tepat dilokasi..after greeting, beLa2 tudung apebende sumer.,,kami turun ke keLas.. eh,biLa masa perhimpunan? oh yea..waktu kami sibuk menyedut asap haram daLam jamban td... perhimpunan toLak tepi....
masuk keLas mmg kami port meja bLakang.. budak sivik je duk depan. meja bLakang stock gangster perang punya. jgn main2. Lepak arr sembang2,minah tu citer hasiL dia minah ni citer hasiL dia. aku tukang ushar cikgu cekgi LaLu LaLang,. pepagi camtu aku sLow sket.. jenis suka main ushar2 jek..cooL..Lepak duLu..pagi masih terang... Hampeh budak2 sivik terkiaL2 saLin nota dari buku member.. aku ushar sambiL buku nota aku toLak tepi......

SebeLum rehat biasanya ada 3 subjek sebeLum Loceng rehat berbunyi.. aku setia berada daLam keadaan mentaL dan fizikaL yg cooL menanti time rehat...
seLepas waktu rehat aku tak pernah tau ada berapa subjek sebeLum baLik.. sikit rajin aku nak masuk keLas pas rehat??? tak pernah hayat! pikir arr sket...perut dah kenyang, nak cari port merokok take time dow..dah makan masa untk satu subjek. pastu nak merayau2 bLock bebudak junior dah makan msa berapa Lama.. nak ushar2 pakwe,pau2 rokok budak Laki, sengkang2 kaki pengawas,curi buku Library, main tarik tudung, pastu nak pergi mengajar budak form 1 camne cara menyingkatkan unform sekoLah. drpd tudung,baju, kain, beg sekoLah serta membawa ke fesyen kasut apa yg sesuai untk dimatching kan dgn uniform.. semua tu kami kena buat hari2 tau.. ingat kami saje2 taknak masuk keLas ke? banyak haL tau tak.. cikgu cekgi senang arr riLex jer piat bontot budak kantoi ponteng keLas.. tak tau ke kami bukan saje riLex2 ponteng keLas.. ambiL pertimbangan arr sikit cikgu.. be fair..
Tapi ini kaLau mak aku tau waktu tu masakkk.....dah La makan nasik Lemak ayam goreng kat kantin pun tak prnah hayat aku bayar.. takut perut buncit makan nasik haram, g mampus arr! sah2 aku toLak tepi......

Meesya umah dea paLing afdaL dibuat port meLepak pas sekoLah. sebab umah dea paLimg dekat. kadang2 tak sempat masuk waktu tamatnya sesi persekoLahan pun kami dah enak2 bersantai kat atas tiLam empuk meesya.. sepet yg kadang2 aLa2 nerd pun join gak.. tu pun seteLah puas di brain wash oLeh aku ngan meesya,maka sepet muLa bertanduk dan berani beraksi hebat tatkaLa memanjat tembok pagar sekoLah.tahniah!

Sampai masa aku rasa berLengas nak mandi giLer babeng,baru La aku mengundurkan diri dari markas kami..aku kembaLi ke pangkuan org tua aku biLa hari dah agak2 senja..
Smpai depan pintu umah abah aku muLa bukak buah ajak berbicara petang pLak.. aku tau,jap gik dea nak bukak siLat,.. pantas aku memangkah nawaitu nya..
"ada keLas tambahan mengejut cikgu suh stayback"
tak jadi bukak siLat,dea duduk riLex sajer,,.. ah,dosa menipu org tua toLak tepi Lar wey.....

DikaLa maLam menjeLma,sekaLi Lg minah 2 ekor ni enterframe..
bukan apa.aku mmg x jadi kerja kaLau takde maLaun2 ni.. kami d waktu maLam adaLah Lebih ke arah meLepak bersama pakwe2.. yg nie aku maLas nak criter detaiL.. nnt arr biLa aku rasa rajin.. tp saLu nyer mmg tak baLik umah sendiri.. siLat abah,toLak tepi....


"ha..tu arr pasaL.aku ngan goLek nie tgh keje,dea bg number ko kat aku" kata meesya di taLian
"aaa...ko keje seven e kan?goLek pon samer eh? ok arr tu.. ni number ko an..?" tanya aku
"yer,nie number aku.takper lah ema,yg penting aku da tau number ko ko pon ader number aku da papehaL nnt caLLing2 La eh.." kata2 terakhir meesya sebeLum aku dan dea meLafazkan "bye" seraya menekan button end caLLS....

"ahaks..minah nie... buat aku rasa ingin kembaLi ke zaman sekoLah.. tarik baLik semua benda yg aku dah toLak tepi duLu...

4 comments:

  1. bongok!i org jerantut dow haha

    ReplyDelete
  2. oOOooo.... baru abang tau.... jaga..... babap batang idung jumpe nanti....

    ReplyDelete
  3. chaon,J Town Clan!! hip hip hoorey! lol

    andy???? huhuhuhu.. (terkesima) :/

    bro!!! relax tepi sudeyy... let bygone be bygone.. hahhaha..

    ReplyDelete